woensdag 18 februari 2015

Potlood beer

Creamarkten, ik ben er dol op. In Apeldoorn hebben we er verschillende en ik koop altijd wat. Ooit heb ik eens potloden gekocht met een schattig vilten poezenkopje erop. Mijn kleindochter heeft hem geloof ik al 8 jaar en ik heb de mijne ook nog steeds. Vorig jaar was een groot feestjaar dat we hebben afgesloten met een gratis potlood. En ik heb er nog een paar over, dus die link was snel gelegd: deze potloden krijgen een berenkopje.


Om er wat kleur in te brengen kun je de beren allemaal een gekleurde snuit geven en met DMC in een bijpassende kleur borduren. Of je maakt gewoon gekleurde beren. Alles mag. Dit is ook een hele leuke traktatie op school als je liever geen snoep wilt uitdelen.

Wat heb je nodig:
- Beren mal (Collectable COL1376)
- Wolvilt (allerlei kleuren)
- Zwarte kraaltjes voor ogen en snuit, 3 mm ∅
- DMC garen (allerlei kleurtjes)
- Fiberfill.
- Lijm (Collall, Alleene’s)

Er is een handige manier om de berenkopjes uit te stansen. Snijd een strookje vilt af van 5 cm. Ik heb quiltmateriaal in huis en gebruik daarvoor mijn rol mes, dat is echt super handig.


Ik stans dan de kopjes met een stukje voor de nek uit deze strook (zie foto). Begin onderaan en verschuif de mal iedere keer een stukje omhoog.  Het stukje dat je mee stanst van de schouders van de beer knip je af, dan heb je een mooie hals over. Restjes gebruik je dan voor het maken van de oordelen. En de snuitjes stans je ook uit restjes vilt. Naai eerst even met zwart DMC alle snuitjes en ogen vast. Naai dan de berenkopjes aan elkaar met leuke kleuren DMC en duw er een klein stukje fiberfill in zodat ze mooie bolle snoetjes krijgen.



Breng lijm aan op de bovenkant van het potlood. Niet letterlijk op de bovenkant maar ook langs de bovenrand van het potlood. Duw het potlood in de halsopening en plak dan het vilt van de nek van de beer tegen het potlood aan. De witte lijm droogt transparant op, dus als er een klein beetje lijm zichtbaar blijft is dat geen probleem hoor.


10 opmerkingen:

  1. Oh, wat ontzettend leuk gemaakt weer Marianne!
    Zo zijn het wel hele vrolijke potloden.
    Ik ga dit zeker onthouden als traktatie idee, het is weer eens iets anders!!
    Jij zit ook altijd boordevol leuke ideeën...
    Lieve groetjes, Marleen
    Ik ga dit zeker onthouden als traktatie idee, het is weer eens iets anders!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zijn deze beertjes. Bedankt voor de uitleg. Groetjes Ursula

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer erg leuk bedacht, nog meer ideeën voor de stansen dus

    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super creatief!
    ga ik onthouden hoor!
    groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel leuk idee!
    Groetjes Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eniggg idee!!!
    Creatieve groetjes, Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super gaaf idee, is ook leuk als cadeautje of traktatie...
    Groetjes van Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig leuk idee deze berenpotloden!
    Het geheel ziet er zo gezellig uit :) . Ook ik vind het een super leuk ideetje om ze uit te delen als traktatie of gewoon als klein cadeautje! Je hebt mij weer verrast met je mooie creatie :)

    Lieve groetjes, Mandy

    BeantwoordenVerwijderen
  9. "Het zijn de kleine dingen die het doen,die het doen", zingt het door mijn hoofd.
    Leuk idee dit blog Marianne, ik ga je volgen.
    Groetjes hennie.

    BeantwoordenVerwijderen